درحالیکه جو بایدن رئیسجمهور آمریکا میخواهد در دوره ریاست جمهوری او میلیونها خودروی برقی تولید شود این سؤال به قوت خودش باقی است که آیا نیروگاهها و شبکه توزیع برق توان همراهی دارند یا نه.
درحالیکه ۴ ماه از طوفان و یخبندانی که در تگزاس باعث قطعی برقی شده بود میگذرد، مسئولان این ایالات میگویند تابستانی بسیار سخت در راه است و امکان آن زیاد است که برقی برخی نواحی قطع شود.
شاید ایالات تگزاس بیشتر از بقیه ایالات در مرکز توجه قرارگرفته است، اما موضوع نیروگاهها و شبکه توزیع برق زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که صحبت از گسترش بسیار سریع خودروهای برقی است و درصورتیکه زیرساختهای لازم در این زمینه ایجاد نشود، در دو فصل زمستان و تابستان، ظرفیت نیروگاهها و شبکههای توزیع با این گسترش مطابقت نخواهد داشت.
مری بارا مدیرعامل و رئیس هیئتمدیره جنرال موتورز میگوید: «امسال در ایالاتمتحده تقاضا به نقطه سرریز رسیده است. [یعنی از این بیشتر متقاضی نخواهد داشت]» درست است که تقاضا برای خودروها با قوای محرکه برقی و باتری رو به افزایش گذاشته، اما تقریباً همه به حرف مدیرعامل جنرال موتورز رسیدهاند و نظرسنجیها هم نشان میدهد مردم تمایل زیادی به خرید خودروهای برقی نشان نمیدهند [حتی نظرسنجیها نشان میدهد از از هر ۵ صاحبِ خودروی برقی در کالیفرنیا، ۱ نفر به خودروی بنزینی بازگشته است، چون شارژ این خودروها پرمشقت است] کهدلیل آن قیمت بالاتر خودروهای برقی در مقایسه با بنزینی، فقدان شبکه سرتاسری در کشور و حالا هم دغدغه در مورد کشش و توان شبکههای توزیع برقی سرتاسری است.
اینها نگرانیهایی است که قرار است جو بایدن رئیسجمهور آمریکا پاسخگو باشد و برای همین هم هست که دولت او پیشنهاد صرف بودجه ۱۷۰ میلیارد دلاری برای زیرساختهای لازم را مطرح کرده است. ۱۰درصد از این بودجه در نظر گرفتهشده، باید صرف ساخت یا ایجاد جایگاه شارژ خودروهای برقی از شرق تا غرب آمریکا شود و جایگزین جایگاههای فعلی پمپبنزین شود که در حال حاضر شبکهای بینظیر در سرتاسر این کشور دارند.
جنیفر گرانهولم وزیر انرژی این کشور هم که میگوید «باید پدال گاز را بفشاریم»، طرفدار گسترش خودروهای باتری دار است و روی طراحی، مهندسی و تولید داخلی تأکید دارد. او که فرماندار سابق میشیگان بوده میگوید: «ما سرمایهگذاری روی فناوریها و تحقیق و توسعه را دوبرابر میکنیم تا ساخت خودروهای برقی آسانتر شود و دسترسی مردم راحتتر باشد.»
دلایل زیادی وجود دارد که دولتها روی گسترش خودروهای برقی تأکید دارند. دلیل اول نیاز به کاهش آلایندههای کربنی برای کاهش آثار گرمایش زمین است. دلیل دیگر، نیاز به کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و واردات بنزین و نفت است. یکدلیل دیگر هم وجود دارد و آن نگرانی آمریکا از چین و برتری این کشور درزمینه صنعت خودرو است، چون علاوه بر رقابتهای اقتصادی، نگرانیهای امنیتی و دفاعی آمریکا را نیز تشدید خواهد کرد.
در حال حاضر چین علاوه بر آنکه بزرگترین بازار و تولیدکننده خودروهای برقی است، بلکه بزرگترین کارخانههای تولید باتری از نوع لیتیم-آیون را در اختیار دارد.
به بیان دقیقتر براساس «اطلاعات بهینه کاوی معدنی» آمریکا فقط ۴ کارخانه تولید باتری دارد درحالیکه تعداد کارخانههای باتریسازی در چین ۹۳ کارخانه است. این مؤسسه پژوهشی همچنین پیشبینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ تعداد گیگافکتوریهای چین به ۱۴۰ میرسد درحالیکه در آمریکا فقط به ۱۰ کارخانه خواهد رسید.
این مؤسسه پژوهشی همچنین پیشبینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ تعداد گیگافکتوریهای چین به ۱۴۰ میرسد درحالیکه در آمریکا فقط به ۱۰ کارخانه خواهد رسید
در لایحه پیشنهادی به سنا، تقاضا شده است برای تشویق ساخت کارخانههای ساخت و مونتاژ باتری، بهجای ۷,۵۰۰ دلار معافیت مالیاتی برای خودروهای الکتریکی ۱۲,۵۰۰ دلار در نظر گرفته شود با این شرط که این معافیت فقط به خودروهای تولید داخل تعلق بگیرد.
به نظر میآید که سازندگان هم این علائم را دریافت کردهاند طوری که برای مثال جنرال موتورز تصمیم گرفته است تا پایان امسال در لوردزتاون اوهایو کارخانه تولید باتری احداث کند. البته اخیراً هم اعلام کرده است که برای اسپرینگ هیل تنسی هم برنامه دارد. جنرال موتورز گسترش خودروهای برقی و باتری را جدی گرفته و این را میتوان از برنامهریزی برای سرمایهگذاری ۳۵ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۳۵ دریافت.
جیم فارلی مدیرعامل فورد، مقام دوم بزرگترین خودروساز داخلی در آمریکا هم خبر از ایجاد و احداث کارخانه باتری در آمریکا داده است.
شرکت خودروسازی نوظهور تسلا هم در رنوی ایالات نوادا کارخانه گیگافکتوری دارد که یکی از بزرگترین منابع تولید باتریهای لیتیم-آیون در دنیا است و قرار است در ایالات تگزاس هم یک کارخانه مونتاژ باتری تأسیس کند.
اما بهجز خودروی برقی و کارخانه باتری، یک حوزه مهم دیگری وجود دارد که نباید مغفول باقی بماند و به همان اندازه نیاز به گسترش زیرساخت دارد، شبکههای توزیع برق و نیروگاههای برق هستند. اسکات هینسُن مدیر فناوری پیکان استریک در آستن تگزاس میگوید: «باید این حقیقت را به رسمیت شمرد که زیرساختهای تولید و توزیع برق در این بخش از کشور نسبت به سایر بخشها عقبمانده است.» بااینکه اعتقاد دارد هنوز وقت باقی است، اما میگوید که عادت شده است که مشکلات را در دقیقه نود میبینیم و زمانی کار را شروع میکنیم که به معضل بزرگی تبدیلشده است.»
پژوهشها نشان میدهد که تولید و توزیع برق در آمریکا تا سال ۲۰۵۰ باید ۴۰ درصد افزایش یابد تا بتواند خود را با گسترش خودروهای برقی هم وفق دهد.
پت رومانو مدیرعامل چارجپوینت، یکی از بزرگترین کمپانیهای شارژ برقی میگوید: تردید نیست که افزایش خودروهای برقی بار مضاعفی روی شبکههای تولید و توزیع برق برجای خواهد گذاشت، اما این روند بسیار بطئی است و دوران گذار بسیار کند است. تقریباً ۸۰ درصد از دارندگان خودروهای برقی، خودروهای خود را در طول شب و در منزل شارژ میکنند که اتفاقاً زمانی است که ظرفیتها خالی است.
بااینحال شبکه تولید و توزیع برق نیاز به روزآمدی و بهبود دارد تا مردم با قطعی برق مواجه نشوند.